ÜNİVERSİTE REHBERİ #6 | MÜHENDİSLİK OKUMAK

Yazar notu:
Veya okuyamamak? Ya da okumaya çalışmak? 

Mühendislik okumak üzerine binbir caps, tweet dönüyor sosyal medyada görüyorsunuzdur. Genellikle zorluğu üzerine oluyor hatta. Mühendislik okumak zor mu? Zor tabii ki de! Çünkü çok fazla ders alıyorsunuz çok fazla sayısal, analiz dersleriniz oluyor. Hocalar genelde yardımcı olmuyorlar. Bütün sorumluluklarınızla baş başasınız. Lisedeki gibi özel ders, dershane, etüt vs imkanı olmadığı için derslerden kalmaya başlıyorsunuz. Böyle de olunca dönemler uzamaya başlıyor.

Çok ağır bir giriş oldu sanki. Mühendislik okumaya vazgeçirmeye çalışıyormuşum gibi. Hayır, sadece ufak bir alıştırma olabilir... 

Pekala, tamam ciddi oluyorum. 

Mühendislik fakültesinde tek kız olmaya çekiniyorum, hep erkekler mi var fakültede? Hayır. Yani ODTÜ, İTÜ gibi  üniversitelerin mühendislik fakültelerinde evet, erkek öğrenci sayıları daha fazla. Ama benim üniversitem Akdeniz Üniversitesi düzeyindeki üniversitelerde gayet de kız öğrenci var. Yani tabi erkek öğrenci sayısı fazla ama kız öğrenci sayısı da az değil. Ayrıca erkek öğrencinin fazla olmasından dolayı çekinmenize göre yok ki. Herkes kendi halinde oluyor zaten, kimse kimseyi rahatsız etmiyor. Makine mühendisliği, elektrik elektronik mühendisliği veya bilgisayar mühendisliği gibi bölümlerde okuyacağım. Sınıftaki tek kız olmam değil mi? Olmazsınız, mutlaka sizin gibi kız öğrenciler de tercih edecektir. Ayrıca mühendislik sadece erkeklerin değil artık kadınların da ilgi alanı. Yani bu tarz çekinceleriniz olmasın. Bana filancagiller makine mühendisi, inşaat mühendisi vb. olamazsın, erkeklerle rekabet edemezsin diyor, doğru mu? Aha! Bakın bu tam bir şehir efsanesi. Erkeklere rakip olamazsın... Hayır, bu tamamen yanlış. Makine mühendisi alımlarında önceliklerin kadın olması tercih bile ediliyor. Aynı şekilde bilgisayar mühendisinde de geçerli. İnşaat mühendisi kadınlar için ülkemizde bir tık daha zor bu durum. Çünkü kadınların şantiyeye girmesi genelde kadınlar için zor olduğundan (harç, çamur vs.) pek bu alanlarda çalışan kadın inşaat mühendisi görmedim ama elbette vardır. Genelde çizim, proje üzerine çalışıyorlar diye biliyorum. Ama erkeklerle rekabet edemezsin kocaman bir yalan. Çoğu şirketler kadın mühendis arar. Çünkü daha disiplinli, planlı, işinin ciddiyetinde olduklarından bazen de estetik olduklarından (saçmalık bu ama böyle düşünen firmalar da var) dolayı. 

Tüm bu cinsiyet mevzuları dışında mühendislik okumayı tavsiye eder miyim? Ederim. Çünkü mühendis gibi düşünebilmek, olaylara o şekilde yaklaşmak, çözümler üretmek, sorunları belirlemek... Gerçekten ufkunuzu açıyor. Benim bir yıllık tecrübem oldu daha ama geçen seneki halime göre ufkumun daha da genişlediğini bariz bir şekilde görebiliyorum. Daha önümde 3 sene olmasına rağmen. 

Mühendislik okurken kendimi nasıl geliştirmeliyim? Doğruyu söylemek gerekirse bunun cevabını ben de hala araştırıyorum. Ama bana kalırsa bir mühendis her alanda kendini geliştirmeli, her konu hakkında fikir sahibi olabilmeli. Yani yazılım, politika, edebiyat, felsefe, çeşitli bilim dalları vs. her konuda az çok bir şeyler bilmeli, anlatabilmeli. Bir olaya her açıdan yaklaşmayı da zaten bu şekilde öğrenebiliriz. Sadece mühendisler için geçerli değil bu sıraladıklarım. Ne okuyorsanız okuyun ama kendinizi geliştirin, sadece üniversitenin verdiği eğitimlerle yetinmeyin.

Mühendislik okurken hayatım sadece derslerden mi ibaret olacak? Bu tamamen size bağlı. Eğer planlı yaşamayı bilmiyorsanız sürekli bir şeylere yetişmeye çalışacaksınız. Mesela benim ilk senem tamamen bir yerlere, derslere vs. yetişmekle geçti. İlk senem daha çok ders çalışmakla geçti. Mesela fakülteden bazı arkadaşlarım hem derslerine vakit ayırdı, hem çeşitli gezilere katıldı, hem bir işte çalıştı, hem sevgilisine vakit ayırdı, hem de bir topluluğun yönetiminde görev aldı. Sürekli her şeyi planladığı için gayet aktif bir üniversite hayatı vardı. Yani siz de böyle olabilirsiniz.

Mühendislik okumanın avantajları/dezavantajları nelerdir? Mühendislik okumanın pekçok avantajı var. En en basitinden aile ortamında "Ehe ehe bizim oğlan/kız da mühendislik kazandı." olacak, adınızın başında Mühendis yazacak olması gibi... İşin gurur duyulacak kısmından sonraki avantajı olaylara mühendis gözüyle bakabilmek... Çözülmesi gereken bir sorun olduğunda mantıklı yaklaşımınız, önerdiğiniz mantıklı çözümleriniz sayesinde pratik bir şekilde sorunları ortadan kaldıracaksınız. Diğer birçok meslek grubuna göre daha fazla kazanabileceksiniz, çoğunlukla geçim sıkıntısı gibi bir probleminiz olmayacaktır. Tecrübeniz arttıkça yönetici konumunda çalışabileceksiniz. Benim aklıma gelen ve deneyimlediğim kadarıyla bu şekilde avantajları var. Dezavantajlarıysa belki uzun mesaili iş hayatı olabilir, çalışılacak çok fazla ağır dersler olabilir, tabi ki uykusuz geceler de var bunun içinde. Bana kalırsa başka dezavantajı da yok. İyi ki iyi ki mühendislik okuyorum. 

Elimden geldiğince akla takılan, Instagram'dan sorulan soruları cevaplandırmaya çalıştım. Eğer başka sorularınız varsa Instagram'dan da yorumlardan da sorabilirsiniz. 

Mutlu günler!

1. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #1 | ORTAM & ÇEVRE
2. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #2 | DERSLER
3. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #3 | SINAV - NOT SİSTEMİ
4. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #4 | SOSYAL KULÜPLER
5. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #5 | HAZIRLIK OKUMAK
7. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #7 | BAŞKA ŞEHİRDE OKUMAK VS. AİLEYLE OKUMAK
8. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #8 | ANTALYA'DA OKUMAK
9. Yazı: ÜNİVERSİTE REHBERİ #9 | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ

10 yorum :

  1. Mühendislik hiçbir şekilde dikkatimi çekmiyordu. Yazınızı okuduktan sonra düşünmeye karar verdim. Teşekkürler, elinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii ki düşünmenizde fayda var. Belki ilgi alanınızı keşfetmiş olabilirsiniz. :) Rica ederiim. :)

      Sil
  2. Aşırı yorucu bir temposu var bilirim. Uykusuz geçen vizeler ve finaller kabusun olur

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, sabahlayıp uykusuz sınava gitmenin tadı bir başka. :D

      Sil
  3. seninki nasıl gidiyooo :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gidebildiği yere kadar.. :D Elimden gelenin en iyisini yapmaya çalışıyorum. :)

      Sil
  4. Bir mühendis olma yolunda olan ben için sana gönülden teşekkür ediyorum. Gerçekten çok güzel yazıydı. Mühendis olmak sadece derslerle sınırlı değil ve evet bu bize çok şey de katabiliyor. Kalemine sağlık canım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne demek, rica ederim. :) Kesinlikle öyle. Çok teşekkür ederim. :')

      Sil
  5. Ben de muhendislik ogrencisiyim. Son senem ve nasil bir yol izleyecegim hic bilmiyorum. Her alan ilgi cekici. Ama benim ailem hic hava atmadi ya, neden ki? :o

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım her yeni mezunun sorunu bu. Kıdemli çalışanların söylediğine göre tek bir alan seçip o alana yoğunlaşmak gerektiğiymiş. Daldan dala atlamak zorlaştırıyormuş diye duydum. Demek ki ailen mütevaziymiş. Şanslısın. :)

      Sil

My Instagram

Copyrighted © Engineering Vibes | Mühendislik öğrencisinden bi' şeyler. Bu blog engineeringvibes tarafından aşkla tasarlandı!